"Once was a magical place,
over time it was lost"

søndag 11. januar 2015

Norsk fantasy tar meg med storm

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg leser mange bøker av norske forfattere.. Jeg tror den siste boken jeg frivillig leste av en norsk forfatter (les: pensum ikke medregnet) er en krim av Tom Egeland for ett år siden. Men til jul fikk jeg en bok som tok meg på sengen. Jeg har typ verdens beste bestefar som vet hva en leseløve som meg ønsker seg til jul. Så ikke uventet fikk jeg et par bøker av ham, og en av disse var:

Odinsbarn - Siri Pettersen
Jeg har jo selvfølgelig sett at denne boken har vært litt i vinden, men jeg har ikke tenkt noe mer over det, og satt meg aldri inn i hva den handlet om, så når jeg startet å lese den var det med blanke ark og uten forventninger. Etter et par kapitler var jeg hektet. For dere som har levd under den samme steinen som meg det siste året, så er denne boken satt i et norskpreget fantasyunivers med elementer fra norrøn mytologi. Odinsbarn er den første i serien om Ravneringene. Hovedpersonen Hirka er en halelaus jente som ikke kan favne, altså helt annerledes enn alle andre, da alle har hale og alle kjenner evna og kan dermed favne. Når alle blir 15 så skal de inn til hovedstaden og stå foran de tolv lederne av verden som skal måle deres tilknytting til evna. Hva skjer da med en som ikke har kontakt med evna i det hele tatt?

En spennende og veldig avhengighetsskapende bok. Flotte karakterer, spesielt hovedpersonene Hirka og Rime. Det tok meg en stund å få grep om all terminologien, siden det egentlig aldri blir forklart, så i begynnelsen var jeg litt: "favne? wtf?", mens etter rundt 100sider var jeg mer: "jaja, favne ja! Jeg er helt med!".

Er veldig glad for at jeg fortsatt hadde noen dager ferie igjen når jeg leste denne, for det ble et par våkenetter for å finne ut hva som skjedde i neste kapittel. Så nå klør jeg i fingrene etter å kjøpe meg bok nummer to, Råta! Så må bare si tusen takk til min bestefar som fant ut at dette kunne være en fin julepresang til meg, for den var midt i blinken!

Får vel avslutte med det som for gjennom hodet mitt når jeg var ferdig med boken:
"Norsk fantasy... hvem skulle ha trodd!"

mvh
S

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar