"Once was a magical place,
over time it was lost"

mandag 29. januar 2018

Et leseår

Eller flere leseår blir vell korrekt. Denne bloggen forsvant nok litt i bakgrunnen når en hadde en masteroppgave som skulle skrives. Leselysten forsvant også litt under den prosessen. Masteroppgaven ble levert, og leselysten kom ikke tilbake. Men nytt år, nye muligheter? Jeg har kommet meg gjennom fire bøker i januar, så jeg har litt høyere forhåpninger for dette leseåret enn de forrige.

Skal vi oppsummere?

Sist innlegg på denne bloggen var oktober 2015. Ikke veldig mye mer interessant skjedde resten av året. Det gikk i noen Agatha Christie-bøker, og å lese ut en bok jeg skulle bruke til masteroppgaven. Alt i alt et godt lese år.

Beste bok lest i 2015: Definitivt Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins. Men Odinsbarn av Siri Pettersen er rett bak. En annen bok (trilogi) som er verdt å nevne er The Infernal Devices av Cassandra Clare.  

Verste bok lest i 2015: Grey av E.L. James. Tenker det ikke er så mye å tilføre der....

2016 - Året for science fiction? Leste hele The Lunar Chronicles av Marissa Meyer, samt The Martian av Andy Weir. Dette var også året Harry Potter and the Cursed Child kom ut, så den leste jeg også. Blandede følelser angående den. Fantastisk å komme tilbake til Harry Potter-universet, men kan ikke si at jeg likte utviklingen av fortellingen. Håper skuespillet er bedre.

Beste bok 2016: The Martian av Andy Weir. Veldig min type humor. Lo og humret gjennom hele boken. Avslutningen på Siri Pettersen sin trilogi om Ravneringene, Evna, var også et høydepunkt.



Verste bok 2016: Dashing Through the Snow av Debbie Macomber. Det er ikke unormalt av meg å lese en juleroman eller to når sesongen nærmer seg, men denne var virkelig bortkastet tid. Likte ikke hovedrollekarakterene, og satt stort sett og irriterte meg over alle de teite hendelsene gjennom hele boken.

2017 - Dårligste leseår per dags dato. Gikk mye i å lese om igjen gamle favoritter, og måtte til og med ty til noen enkle barnebøker i bokhandelen for å i det hele tatt greie Goodreads-utfordringen min dette året. Ikke mye å skrive hjem om med andre ord.

Beste bok 2017: Tror det må bli Moxie av Jennifer Mathieu, mest fordi jeg tror det er en viktig bok, som jeg håper kommer til å nå ut til mange unge jenter (og gutter!). Feminisme gjort forståelig for yngre generasjoner. Veldig godt skrevet, og med morsome kampmåter for de unge jentene! Kanskje det må komme et eget innlegg om denne. En annen bok som jeg likte veldig godt dette året er Amy & Roger's Epic Detour av Morgan Matson. Skikkelig roadtrip in the US of A (ingen Trump, lover!).



Verste bok 2017: Leste ikke så mye dette året til at det var noen som var skikkelig dårlig. Tror kanskje det må bli  The Problem with Forever, en enkeltstående roman av Jennifer L. Armentrout, men mest fordi jeg har lest alt av Lux-serien, og er nok litt lei av stilen hennes.


Sånn. Da var vi klar til å starte 2018?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar